Team Jeanne d'Arc
FISKEDAGBOG

25.03.2016

Deltog i Klintecup Møn sammen John fra Team Svanen. Jeg var kørt til Klintholm torsdag eftermiddag og  havde fået smidt Dragoen  i vandet.  Ved slæbestedet mødte jeg Thomas, Team Ronja og han er jo altid venligheden selv, og vi aftalte at mødes i hans båd kl. 18.00 hvor vi kunne spise sammen og dele et par glas rødvin:)
Tilbage i båden, jeg havde fået fortøjret lige ved siden af redningsstationen blev varmeapparatet tændt og soveposen rulle ud, og så var til køjs.  ½ time senere hvor jeg er døset hen, bliver de store projektører på redningsstationen tændt og porten går op. Hektisk aktivitet hvor et par mand kører redningsbåden ud og starter den op. Samtidig ankommer 3-4 biler hvor folk springer ud og løber ind på stationen. Efter  få min. kan jeg se at man er klar, men også at en af redderne taler i mobil, og giver besked om at afvente. 10-15 min. senere afblæses aktionen og redningsbåden trækkes igen ind i hallen og porten lukkes. Godnat...

Mobilalarmen er sat til 4.30 men jeg sover ikke så meget og er vågen 4.20 da en bil ruller ind på pladsen ved siden af redningsstationen,og med lyset rettet lige ind i kabinen på Dragoen, det er John der ankommer.
Han medbringer frisk brygget kaffe, brød og ost så den kan vi lige nå inden vi skal over til skippermøde 5.15 ved Klintecup. Og ja, da det var blæst en del op i løbet af natten bliver Klintecup'en udsat således at der igen er skippermøde kl. 9.00.

Ventetiden til det udsatte skippermøde bliver brugt til at klargøre fiskestænger og se på vejrmeldinger. Vi ser bla. på webcam ude fra Fino2 ved møllerne og på vejrstationen kan vi se at kl. 6.00 var der godt  9 sekm. vind som dog er hurtigt aftagende, og kl. 9.00 da vi går til skippermødet er vinden faktisk på 2,8:)

Kl. 9.30 går starten til Klintecup'en og vi går stille og roligt ud af havnen i forvished om at der uden for havnen ligger 100 både der pisker  vandet op, og vi når det jo nok. Ja ud er ingen sag selvom der stadig er en del dønninger,  men hjem, mere om det senere!

John og jeg har aftalt at vi vil prøve langs den nordlige kant af separeringen, og da vi kan se at de fleste både går nord på mod møllerne, passer det os rigtigt fint at kunne være i et område lidt alene.
Vel ankommet til et punkt ca. 3 mil fra det nv. hjørne af separeringen bliver  planerboardene søsat , og John og jeg skal lige koordinere vores metoder til at sætte grejet. Vi aftaler at John sætter lidt mindre blink i hans side og jeg de store. Jeg fisker altid med enten en dipsy eller kuasumo på en stang sat i holder på rælingen således at den går mellem inderste planerboard og riggen. Vi vælger begge kuasomoen og da John får øje på et Toby 30 gr. sort/rød og kobberbagside, er det den han monterer, for den giver helt klart Laks:)

4 stk. video cam bliver gjort klar og kursen bliver sat øst ud langs separeringen og så er det bare at vente. Der høres om lidt spredte fangster rundt omkring og pludselig da vi når ud midt for separeringen, lyder der et vræl fra John's sidst satte stang, den med 30 gr. Toby:) Sekunder efter ser vi en fin Laks øve i at flyve og med store plask i vandet. Hurtigt bliver tyven og de 2 stænger på riggen i bagbord siden bjærget og John tager stangen med laksen i hånden, men ups den er helt ude bag planerboardet i hans side, så stangen sættes i holder igen. De 3 stænger på boardet bliver herefter bjærget og så er John klar til kamp. Med et par små stop af motor, får John hurtigt line på hjulet selvom Laksen lige er oppe og markere sig med nogen rulninger i overfladen for der efter at gå i dybet.  Den begynder at følge fint med mod båden men da den får øje på den tager den lige et kort heftigt udløb ned i dybet, for derefter at komme op og stille sig 10-15 meter fra båden med siden til, og så ryste lidt med hovedet. Her bliver John nervøs men jeg kan berolige ham med at enkeltkrogen sidder perfekt i kæbevinklen. Et par min. senere kan John stille og roligt trække den mod bådsiden og jeg er parat og vi får en perfekt netning.
Vægten ender på omkring  11,8 kg, så nu er vi igang. Kort tid efter bliver til en Havørred til mig der ikke giver den store fight da den er taget på 3krog og alle tre sider i kæften så den ikke kan åbnes, så det er bare at trække en topedo i land:) Ørreden vejer lige knapt 6,00 kg.  Hen over den resterende dag få John yderligere  en 8-9 kg. i kassen og jeg selv genudsætter en Laks på 78 cm. (skulle være 80 cm til KC) så ikke vejet.

Sidst på eftermiddagen kan vi høre at flere og flere både meddeler på radioen at de tager i havn og vi begynder derfor 16.40 at rytte grejet og sætte kursen mod havn. Jo tættere vi kommer mod Møn jo mere vind og søgang kommer der og vi kan ikke rigtigt opretholde en fart der er behagelig og skruer derfor lidt ned for blusset. På et tidspunkt for jeg set ud af side ruden i bagbords side og kan se at targabøjlen giver sig faretruende meget frem og tilbage i bølgerne, og vi må derfor stoppe op. Det viser siger at vi har tabt den splitbolt der holder den på plads, og må nu erkende at vi må sejle lidt forsigtigt resten af vejen. Efter 5 min. kommer jeg i tanke om at jeg da vist har et par reserver i værktøjskassen. Og jo det var der da og derefter er da bare af sted mod havnen igen.

Lige så snart vi har fortøjret  hjælper jeg John over med kølekassen til køen for indvejning og spurter der efter over til centerbygningen med startbrikken der skal hænge på tavlen kl. 18.30, men kommer lige nøjagtigt 20 sek. eller det der svarer til et foto for sent. En af arrangørerne har lige netop taget et billede af den venstre side af tavle, hvor nr. 21 skulle være, og træder lige til side da jeg hænger brikken.
Har du noget til indvejning spørger han... ja da det har vi da.... ærgeligt siger han, brikken skulle hænge her 18.30
Jeg kan nu kun gå over til John og fortælle at der ikke er nogen grund til at indveje da vi er disket for dagen pga. af den manglende brik til tiden.
Øv kan man så bagefter sige for Laksen på 11,8 kg havde indbragt en 8. plads i konkurrencen  og Ørreden var størst på 1. dagen og blev heller ikke slået på 2. dagen:(
Men hvordan er det lige man siger.... er det ikke noget med at deltage er det vigtigste...

Nå men efter at John har renset fisk bliver de smidt i kølekassen med et par skovlfulde is og vi er klar 19.30 til en gang hurtig fællesspisning. John kører hjem med de rensede Laks og for at overnatte ( han har lige ligget med forkølelse i 8 dage) og jeg returnerer til båden hvor jeg skal overnatte.
Her kan jeg så konstatere at mit gode gamle knæ som de sidste 3-4 mdr. har voldt store problemer ikke har det så godt, det har været en hård tur både ud og ikke mindst da vi skulle ind til aften. Så meget søvn bliver det ikke til.

Kl. 5.00 dukker John op, og vi sidder lige og snakker lidt og ser at det blæser +11 sekm ude ved møllerne. Går til skippermødet 5.15 hvor det meddeles at vinden er faldende og at starten derfor går som planlagt kl. 6.00
John og jeg går tilbage til båden og får en kop kaffe og brød og sidder lidt og snakker. John kan godt se at jeg ikke har det så godt med knæet og siger at  hvis jeg vælger at stoppe er det en FÆLLES beslutning og det er ok, ja det er det der er en god kammerat:)
Efter kaffen og efter  starten ti Klintecup'en er gået vælger vi lige at køre ud til ydermolen og se på bølgerne og imens vi står her kommer der en del tågedis rullende ud over klinten, og da jeg ellers var ved at beslutte mig til at vi da kunne tage en rolig tur i Bananen, dropper jeg dette og vi beslutter at pakke sammen.

Har så efterfølgende på FB kunnet læse at der var kommet en del  vind allerede fra godt middag, (der var ellers lovet 3 sekm fra 12-18) og at en del blev fanget med meget længere sejlads tid til havnen da de skulle ind...
Så det var nok den rigtige beslutning  med tanke på de smerter jeg i forvejen havde i knæet.

Fiskehilsen
Jørgen

Tilbage