Team Jeanne d'Arc
FISKEDAGBOG

24.03.2014

Fridag og godt vejr, er lig med Lakse jagt på Østersøen. I dag med Kim, en kollega fra værket, som gast og med Team Onkel Hans i den nye Drago på den første Lakse tur. Hjemme fra 4.30 og ved ankomsten til havnen i Klintholm viste sig at være godt tåget.  Bådene blev lagt i og så selvom jeg har radar, Ais mv. syntes jeg ikke om at sejle ud før sigtbarheden var bedre, og vi lagde os derfor til kaj og riggede til imens vi ventede på solen skulle bryde igennem. Talte med Freddi, Team Mette som lå og ventede på et par gaster. Freddi gik ud kort efter og 10 min. senere blev jeg kaldt op på VHF'en at vi roligt kunne kommr ud for tågen var lettet  ved klinten.

Så det var bare af sted, og vi valgte at begynde i nord hvor det ikke så ud til at der var så traffikeret.  Trak rundt nogen timer uden der rigtigt skete noget og uden at se fødefisk så derfor blev kursen sat syd over mod sepereringen. Et stykke nede kommer så det første hug i gasten side, på den inderste på boardet. Kim fighter en fin lille 4 kg Laks op, og vi er i gang. Ikke længe efter er der bud på inderste stang på boardet i min side og der ryger hurtigt et par hundrede fod line og 3 spring i luften af en ca.5 kg's. Da vi har ryddet downriggerne og jeg tager stangen er den desværre stået af, øv.

Nu er vi så nået ned midt for sepereringen, og begynder at sejle vest på langs denne. Masser af fødefisk i vandet og de er spredt op i vand søjlen samtidig med at der ses masse af bananer. Pludselig får jeg en alarm fra Ais'en  og jeg kan se bag ude at der kommer en coaster lige uden for sepereringen og i retning  af os, så kareten får lige 3 x 15 grader til styrbord så vi kan komme lidt på afstand. Og ja typisk kommer hugget lige midt i drejningen og sker på en overfladestang. Den vælger så lige at gå fra styrbord og over i bagbordsside hvor den tager den inderste på boardet med. En sej kamp på vel 40-45min hvor den fightes ind ude fra 600 fod og efter flere gange ind til ca.20 fod, hvor fra den 6-8 gange går ud/ned til 100 fod. Samtidig med at jeg fighter står Kim med den anden stang hvor linen er krydset og følger simpelthen med, med forsigtig indspinding og klar til at give løsline ved udløbene. Godt klaret af Kim:)  Da Laksen endelig er træt er kommer fint ind mod båd siden sætter Kim båden i neutral, og den laksen glider stille og roligt frem og ind i nettet,  yes:)
Årets største var i båden, 103 cm og 11,2 kg.

Under den lange fight har vi hele tiden kunne se masse af fødefisk og bananer på loddet, så vi skynder os at begynde sæt grej igen. Samtidig hører vi nu flere på VHF'en der melder om at der kommer tyk tåge. Øv, så det er med at få tændt radaren og lige orientere sig. Pludselig kommer der et kald fra Onkel Hans der ligger indhyllet i tåge, at han har strøm problemer, og at hans plotter flimmer. Umiddelbart efter fortæller han at nu slukkede den, og det er jo ikke det sjoveste i tæt tåge. Jeg får nu hurtigt hans sidste kendte waypoint  (vores interne punkter vi bruger når vi udveksler positioner, og til brug i netop sådan en situation som denne) Hans er ved punkt 24 ca. 4 mil nord for os og jeg orientere mig hurtigt på min nye GARMIN xHD radar om der er andre i nærheden af dette, hvilket der ikke er, og aftaler med Hans at han påbegynder at sejle langsomt stik vest på. (ups i forvirringen blev der sagt øst, som der var en anden venlig trollingbåd der gjorde opmærksom på, tak)
Kim og jeg fik hurtigt bjærget alt grej og kursen blev sat nord på, mod radar plottet der havde flyttet sig 2-3mil vest over. Efter ca.10 min. dukker Hans op i tågen foran os som beregnet, så her viste radaren sit værd. Hans havde skiftet på kontakten til ladningen på batterierne og det så ud til at den var begyndt at lade på forbrugsbatteriet igen, men for ikke at løbe nogen chancer fulgte vi ham ind til havn, og kunne derved også guide i den tætte tåge.
GARMIN xHD radaren er lige en tand bedre end den forrige HD,  jeg havde, og som også er rigtig god. På xHD'en kunne man tælle bundgarnspælene:)

Vel i havn, hvor solen i øvrigt skinnede fra en skyfri himmel, blev det lige tid til madpakken, imens Hans trak båden op for at køre hjem, da han skulle på job om aftenen. Kim og jeg blev enige om nu havde vi sat en dag af så skulle den selvfølgelig også bruges, så jeg foreslog at vi sejlede ud i Bananen, hvor der tit kan være mange Laks, og prøvede et par timer.

Så ud af havnen igen med kurs den vestlige ende af Bananen, men inden vi kom der ud sejlede vi igen ind i tyk tåge, og selv med Radar og AIS har jeg ikke lyst til at ligge der, for jeg viste godt at inden ret længe vil der komme en masse trolling både ind ude fra 40 meteren, og mange af dem uden radar, så nej vi sejlede i havn igen i overbevisning om at det havde været en god dag, som vi lovede hinanden at gøre om en anden dag.

Kim vil vise mig næste gang hvordan man fighter rigtig STORLAKS:-)