Team Jeanne d'Arc
FISKEDAGBOG

10.04.2015

Skulle ellers have været på job i dag, men da jeg havde set at der var lovet gudevejr, ja så blev der lige bedt om en fridag, og den blev bevilget:) Båden pakket torsdag middag, og så lige en 14-22 vagt, 4 timers søvn og så op igen ved 3 tiden. 05.30 blev kursen sat 107 gr. mod øst og da jeg 10 min. senere passerer Møn´s klint dukker der en lille rød stribe op i horisonten, og meget hurtigt bliver det til en stor lysende kugle, solen er oppe.
En lille time senere ankommer jeg til bestemmelsesstedet 22 mil ude i østersøen.

13 pinde ligger klar i kabinen, med helt ny line og nye svirvler på alle, og ende agn er udvalgt på forhånd, så det er bare i gang med at få planderboardene ud og sat 4 stænger til hver side, 2 x2 på riggene og en tyv i kølvandet. Herefter sættes kursen ned mod trafiksepareringen som følges på den nordlige side ud mod øst.

Denne rute plejer at give fisk, men der sker intet, og jeg beslutter derfor at følge separeringen helt ud til øst kanten og derefter passere syd over. Da jeg når den sydøstlige kant af separeringen står jeg og ser ud på planerboardet i bagbords side, og pludselig ser jeg et træk på den inderste line, det slipper et kort øjeblik for så at blive trukket ud af klemmen, og øjeblikket efter kommer vrælet på multirullen, dagens første laks er gået til biddet:)
Hurtigt bliver tyven rullet ind og dernæst er det de 2 på riggen i  bb. siden, da jeg her udløser stang nr. 2, kommer der yderligere et hug i st. siden, denne slipper dog hurtigt igen. Efter begge rigger er ryddet er det tid til fight med en Laks der har kæmpet sig små 600 fod ud. Efter en god fight må den til sidt overgive sig og bliver perfekt landet. Dagens første er en Laks på rundt 8 kg.

Ja så er det jo med at få satte grejet igen og få vendt kareten i en blød bue øst rundt mod nord. Halvvejs rundt er vi klar igen, og lige på prikken udløses bagbords nederste rig i 80 fod, her monteret med dodger og Larsen's Wrigglo vobler:) Igen en forrygende fight, ligesom om de slås lidt mere i dag en de plejer, men i nettet må den. Denne gang en 10+ der dumpes i kassen. Nå men vi må jo på den igen, og denne gang tages turen nord rundt og igen på prikken, går der en planerstang. Denne gang en meget hidsig  5 kg Laks der bliver af kroget ved bådsiden.

Efterfølgende bliver grejet sat med kurs vest over, og da jeg lige plotter Klintholm havn og kan se at jeg faktisk ligger 37 mil ude (vel ca 65 km) beslutter jeg mig at fortsætte mod den modsatte ende af separeringen, nu hvor vi er komme godt over middag. Og jo så har jeg hen over dagen har hørt om forrygende fiskeri i det område og det er jo alt andet også den vej jeg skal hjemad:)

Turen mod vest giver ydeligere et par 5 kg's der genudsættes, samt 1 en som må hjemtages pga. en for dybt siddende krog og blødning:( Lige inden lukketid kommer der igen et rigtigt godt udløb fra riggen og igen efter en forrygende kamp kan der landes en Laks på 9 kg.

Herefter sættes grejet  og der fiskes en ½ times tid, før det er på tide at begynde at pakke sammen. Havnen i Klintholm plottes, 24 mil, farten bliver sat til 24 knob med ankomst havnen kl. 20.15 en time senere. Ligesom jeg sejlede mod den oppe gående sol om morgenen kan jeg nu sejle direkte i den nedadgående sols spejling i den helt vindstille havoverflade, findes der noget smukkere. Og når man så kigger bagud kam man se GARMIN piloten holder en snorlige kurs med solstriben lige i kølvandet:)

Og ja man når jeg ikke i havn før man har Peter fra Team Rasmus i telefonen, "Nå man sejler nok 31,2 knob ind over Bjelkes" ja han havde jo fulgt med hele dagen på Vesselfinder:)

På broen i havnen står John fra Team Svanen og tager imod og hjælper til, han var sejlet ind midt på eftermiddagen med en 10+ i kassen. Efter endt optagning, rensning af fisk var det så af sted hjemad, og en forrygende dag i godt selskab med mange andre ligesindede endte kl 23.00 på sofaen.