Team Jeanne d'Arc
FISKEDAGBOG

05-12.04.2014

Uge 15, 5-12.04.2014 var henlagt til Klintholm havn, sammen med fruen, i lejlighed nr. 9. Turen var planlagt som en hygge/fisketur hvor Jane skulle med på vandet hvis der blev mulighed for det.  Efter at have pakket ud og fået fortøjret Dragoen  ved broen,var jeg lige ovre og hilse på og se Thomas Team Ronja's nye store Draco daycruiser som lå overfor. Senere blev et par pizza hentet og en flaske rødvin delt, hyggeligt.

Søndag var der lovet stille vejr og Onkel Hans med Hans og Joan havde meldt deres ankomst fra morgenstunden. Men det var så tåget at det endte med at de nogen timer og kopper kaffe senere returnerede mod Næstved. Da jeg selv ikke rigtigt var på mærkerne og tågen blev hængende valgte jeg at tage en morfar, og så ved 14.30 tiden at tage en tur på Bananen hvor sigten var blevet bedre, selvom tågen stadig hang ved. Jeg brugte et par timer uden det store held men hørte senere om både der havde ligget der hele dagen og havde haft op til 30 kontakter:)
Da jeg kom i havn var der besøg af datteren og svigersønnen og lille Lærke og Oliver. Lærke og Oliver spurgte mormor om hvor den store båd var henne, den der plejede at stå på traileren der hjemme, fordi de syntes at den morfar kom sejlende i var lille:-)

De følgende dage var ikke for gode vejrmæssigt, så jeg valgte at blive i land og pleje det lidt skrantende helbred og så blive klar til sidst på ugen hvor der var lovet rigtigt godt vejr. Ved broen hvor jeg lå fortøjret lå der yderligere 3 både, jyske, som tog ud og også blev belønnet med flotte fisk op til 10+. Tirsdag middag, hvor der ellers havde været nogenlunde vejr om formiddagen  blev de dog fanget på Bjelkes da der kom en regnbyge (som lovet i vejrmeldingen) og den trak meget vind (15 sekm) med sig, en vind som i øvrigt blev ved det næste 1½ døgns tid.

Onsdag aften blev tilbragt på restaurant Kahytten sammen med fruen, hvor vi fik Wienersnitsel med bras og et stort glas fadøl, det kan anbefales.

Onkel Hans havde meldt sin ankomst til torsdag morgen, hvor der igen var meldt om godt vejr. Jeg tog ud ved 8.30 tiden og satsede på Bananen indtil Hans dukke op ved 10 tiden. Bananen blev hurtigt opgivet da der simpelthen  var så meget ålegræs i vandet at det var umuligt at fiske. Så grejet op kursen blev sat til 40 meteren. Her fandt vi hurtigt et område med masser af fødefisk, om end de stod lige under og over et springlag tæt ved bunden. Men de måtte velkomme op før eller siden. Der blev sejlet frem og tilbage, på kryds og tværs inden for de samme 2-3 mil og der skete ikke en sk..
Men så pludselig hen under aftenen begynder der at ske noget, jeg selv får et par mindre Laks på ca. 4 kg og Onkel Hans har en rigtig gylden time hvor der er en 7-8 Laks på op til 11,5 kg op og vende.  Den ene gang da han har landet den på de 11,5 og en mindre og lige sidder og puster ud ser han Laks i overfladen ude ved de 2 sideplaner der stadig fisker, og kort tid efter er der fast fisk på begge.
Efter dette bliver vi enige om at finde i havn, selvom fiskeriet er på toppen lige nu. Da Hans er ved at taget grejet ind og mangler en Dibsy spurter den af sted med det der senere viser sig at være en 10 kilos Laks.
I havn bliver jeg modtaget af min gode ven Blondinen, Leif fra Nakskov som er ankommet for at fiske fredag. Efter fortøjning er det tid til at få renset fisk sammen med Hans der her efter returnerer til Næstved.
Leif bliver inviteret på gode bøffer og rødvin, hvis han lige hjælper Jane med at stege dem imens jeg rydder det sidste væk:-)

Fredag morgen var ikke det bedste vejr  og vi gik lidt frem og tilbage og vurderede på situationen. Ved godt 11 tiden stak Blondie der havde fået gast om bord, af sted og en god ½ time senere havde jeg også sat kursen mod 40 meteren hvor vi havde aftalt  at prøve samme sted som var så godt torsdag aften. Ca. 3 mil fra området begynder jeg at sætte grej, og vælger at fiske uden planerboard, da der er en del sø, og sætter derfor et par sideplanere i stedet for. Har også overvejet om jeg måske sejlede for stærkt torsdag, og sætter derfor farten til 2,2-2,4 knob. Da grejet er på plads, den varme te i kruset og en ostemad nærmer området sig. Taler lige kort med Blondie som er startet 4-5 mil længere vest på. Pludselig kommer der et par gevaldige ryk i de to af downrigger stængerne, og det ender med et vræld da der er udløb på begge. Mindre end 10 sek. efter sker det samme med de to stænger på hver side med Kusamo på. 4 dobbelt hug, som øv ikke holder ret længe, da de to på Kusomoerne står af. Men 20 min. efter ligger der 2 Laks på henholdsvis 4 og 6 kg på dørken. Da jeg skal til at sætte grej  igen undrer det mig at styrbords sideplaner er 10-15 m længere tilbage end den bør være og konkludere at den nok er fyldt med ålegræs og jeg tager den derfor for at tage den ind og rense den. Men ups ålegræsset i den anden ende er levende og de viser sig at det faktisk har været et 5 dobbelt hug, i øvrigt mit første. Laksen på 5 kg bliver landet  kort efter.
Senere kommer Blondie til området og det bliver gennemsejlet på kryds og tværs uden at der sker noget. Men så igen hen under aften  ses fødefiskene oppe i vandet og der ses bananer, og pludselig er der gang i den igen, med flere dobbelt hug. Ender dagen med største på 11 kg og mange kontakter. Blondie har haft en svær dag men ender dog med et par fisk i båden.

Lige som vi har aftalt at begynde at rydde grejet kan jeg høre Kim Big Bandit der taler med en på VHF'en  der har motor problemer. Jeg kalder op da jeg på Kim kan høre at han mener at der ligger et par både ude øst på som må være nærmere den nødstedte. Da jeg ved at Blondie og jeg er de eneste tilbage der ude, må det  jo være os han mener selvom jeg har svært med at høre den anden (han har så bare en dårlig radio). Jeg får kontakt til ham, og han har nu fundet ud af at hans 500 liter tank var tom, og undskylder med at tankmåleren må være i stykker:(  Han ligger og driver i separeringen ca. 5-6 mil sv for os. Blondie har 10-12 liter i løse tanke han kan undvære, (han skal jo også selv i havn)  Vi sætter kursen og finder kort efter Team Hook en stor Bayliner, drivende. Han får de 10-12 liter fra Blondie og kan så selv sejle ud af separeringen  og mod havn vel vidende at han ikke kan komme helt ind.  Jeg aftaler med Blondie at når Hook ikke kan komme videre skal Blondie bare sejle i havn og så lige give min kone besked om at jeg nok kommer meget sent ind. Jeg bliver ved Hook som når ind til et par mil øst for Bananen før han er tørlagt igen.  Her støder Big Bandit , der kommer nord fra så til og vi aftaler at han tager Hook på slæb, fordi der er en Coaster på vej syd fra og  det er efterhånden ved at være mørkt. Jeg får gasten på Hook over i båden og vi sætter kurs mod havnen hvor de har en 25l dunk der fyldes med benzin. Her efter sættes kursen i bulder ravende mørke, mod Bananen hvor jeg heldigvis kan se Big Bandit ais signal. Efter aflevering af de dyre dråber til Hook blev kursen atter sat mod havnen, med øjnene stift rettet på instrumenterne, for stævnen på båden kunne jeg ikke se. Men når det er de gode instrumenter fra GARMIN er det jo ingen sag, og 22.15 var jeg i havn.
23.45 var båden afrigget og fisk var renset, og nu var det tid til aftensmad, et par spejlæg:)

Lørdag morgen ved 8 tiden, stod vi op til det pragtfuldste vejr med næsten ingen vind  og hurtigt  14-16 grader i solen, dejligt. Vi fik hurtigt pakket  og imens jeg tog båd op og fik den klargjort til hjemturen gjorde Jane rent i lejligheden (arbejdsfordeling) og ved 10 tiden blev kursen sat hjemad.

PS. havde i øvrigt den fornøjelse at kunne hjælpe 3 forskellige med deres Garmin produkter i deres både. Den 1. havde problemer med en 7012 der pludselig gik ud på vej ind ude fra 40 meteren, og kunne efterfølgende ikke vise kortet. Ups de havde nok sejlet lidt rådent i store bølger og en løs ledning var problemet, og kortet skulle bare ud og i igen så det blev gen indlæst, så var den kørende igen.
Nr. 2 skrev den ene dag på SSK's hjemmeside at de havde brug for softwaren til deres AIS 600. Ja men jeg kunne da skrive til dem at den havde jeg på min bærbare og at jeg boede i lejlighed 9. Så 10 min efter var den sat til i båden og vi kunne konstatere at den kunne godt ses på PC men der kunne ikke kommunikeres med den. Så derfor blev den pillet ud og afprøvet i Dragoen, hvor vi kunne konstatere at den var død. Her var det formentlig en port der var brændt af da et kabel faldt ud under sejlads ind:(
Nr. 3 var så en ældre herre, Ib,  jeg mødte på havnen allerede lørdag, da jeg var ved at fortøjre båd, som mente at jeg måtte vide lidt om GARMIN når jeg nu havde GARMIN cabs og hættetrøje på:-) Og jo lidt ved jeg da efterhånden og hjælper gerne. Den kære mand havde købt båden for et par år siden af en marineforhandler på Vestsjælland og fået monteret en del udstyr, men det virkede ikke og bruger vejledninger havde han ikke fået.
Jeg indvilligede så i at komme hen og prøve og hjælpe ham, en af dagene, da han boede lige ved havnen. Det blev så til 2 halve dage og jeg vil sige at jeg ikke blev forbavset da jeg så det der var lavet, for det har jeg hørt før andre har sagt om pågældende forhandler. Manglende opsætninger, et rod uden lige i ledning til strøm, netværk, og NMEA2000, ja kønt var det ikke. Der var eks. brugt et 10 m dropkabel til GPS antennen som sad 1 m over t-stykkerne, og de omtalte 3 lednings typer var viklet ind i hinanden. Fik skiftet det lange kabel og et t-stykke som ikke så godt ud og ellers fik lidt styr på opsætningerne. Piloten var i øvrigt ikke kalibreret på nogen måde men kunne da holde styringen. Ib havde selv monteret en brugt GMR 18 radar og den fungerede ikke rigtigt syntes han, og det kunne jeg godt forstå, for den var vendt med front, bagud:)
Han havde også fået monteret en GPS tracker, havde aldrig fået en instruktion og den havde aldrig virket. Men den fik vi også op at køre efter lidt hotline hjælp fra GARMIN

Med fiskehilsen
Jørgen

Tilbage


Søndag eftermiddag i regn og tåge på bananen


Fødefiskene trykker sig ved springlaget


Hans med 10 og 11,5 kg


og glædeligt at se Hans med vesten på:)


Ja sådan en Drago sejler godt, rigtigt godt ::