PUKAVIK
11-18.05.2013

Ja så blev endnu engang uge 20, og lørdag kl. 10.00 mødtes vi som skulle til Pukavik i Boserupskoven øst for Næstved. I år var det følgende Team og besætning. Team Svanen med John og Peter hytte 6,  Team Rasmus med Peter også hytte 6, Team Onkel Hans med Joan og Hans i hytte 4,  og undertegnede Team Jeanne d'Arc med Jørgen i hytte 5. Efter samling blev kursen sat mod det Svenske, med et første stop i Karlslunde hvor der var aftalt opsamling af  Team Ternen, i år med Jens, Finn og bror Max. i hytte 2.

I år mangler Team Kallestrup  (Skorstensfejeren fra Samsø, nu Horsens) med junior Simon, Inge og Jan der har solgt deres båd, samt Team Lola med Lone og Johnny der pga. sygdom var forhindret.

Efter at alle havde kort havde hilst på hinanden blev den "endelige" kurs sat mod Karlshamn, eller rettere som vi plejer til et stop halvvejs på Ekkerödsrasten hvor vi får vores rejemad eller pyt i panna til frokost inden turen går videre.

Efter ankomsten blev der stille og roligt pakket ud og bådene blev gjort klar..

Ugen forløber  som den plejer, med fællesspisning på førstedagen med sild og klare dråber (og det siges at der var en der fik lidt rigeligt), tur til Mørum med kaffe og grøn lagkage på Nina's konditori, tur til Harasjömåla hvor der grilles (på nyrenoveret grilplads), ugen afsluttes på fiskerestauranten, fredag aften

Vejret viste sig fra den bedste side, hvad angår sol og varme, med vinden var det lidt anderledes det blæste rigtigt meget fra tirsdag formiddag og ugen ud. Så det blev kun til 2-2½ fiskedag.

Vedr. fiskeriet må det siges at være det dårligste nogen sinde. Det blev kun til en enkelt Laks på 5,5 kg i dårlig kondition, og det var skipper John på Svanen der stod for den søndag formiddag. Ud over det havde vi i Jeanne d'Arc næsten samtidig et godt hug der tog 400 fod line i 1. udløb og da vi havde ryddet grej på riggerne og jeg stod med stangen, løsnede krogen sig efter ca. 30 sek.

Tirsdag morgen blæste det som sagt en del så det var ikke alle både der var ude. Undertegnede og Ternen blev inde og ud over en del vind fik de 3 både der tog ud også en gevaldig regnbyge. Så godt middag var de inde igen.

Det endelige resultat af turen blev nedenstående.

Team Svanen - John - søndag Laks 5,5 kg, og resten fik 0 fisk.

Selv om vi fiskede langt ude (20 mil) fik vi sidst på ugen at vide af de lokale at vi skulle have været yderligere 10 mil ud for at finde Laksen. Vandet var simpelthen for koldt i nu og derfor var Laksen ikke kommet ind.

I år var det småt med andre danske både i Kollevik, dog var den blå Nordan fra Glumsø (Buller) med far og søn på plads og ligeledes Brittenmor med Eddie og søn, samt  fra Nakskov Team Blondie, Leif med gast og Team Gnags med Johnny og gast . Af disse både hev Johnny en flot Laks på 14,6 kg (se i fotogalleri 1) mandag morgen, ude sø Sildegrundene, og det var så alt.

På Laksefestivalen der blev afsluttet lørdag eftermiddag. da vi kom der over, blev der fanget ca. 100 laks på de 3 dage denne varede, og det var til ca. halvdelen af de deltagende både som var 38 stk. Største Laks knap 18 kg.

Nu  må vi jo så se hvad de nye svenske regler der blev vedtaget torsdag får af betydning. En regel der betyder at alle trolling fangede vild Laks skal genudsættes og det kun er fedtfinnede klippede Laks der må hjemtages.
Set i lyset af at det ikke er mere end et par mdr. siden at man har nedsat et udvalg der skal arbejde for at styrke fisketurismen i Sverige er dette da vist at skyde sig selv i foden.
Jeg tror da vi er en del der vil overveje om ikke vi skal lægge vores penge i en dansk havn fremover!

Med de bedste fiskehilsner.

Jørgen ”Team Jeanne d’Arc”