PUKAVIK
14-21.05.2011

Ja så er der igen gået et helt år og lørdag kl. 10.00 mødtes vi som skulle til Pukavik i Boserupskoven øst for Næstved. I år var det følgende Team og besætning. Team Svanen med John og Peter hytte 1,  Team Rasmus med Peter også hytte 1, Team Onkel Hans med Joan og Hans i hytte 6,  og undertegnede Team Jeanne d'Arc med Jørgen og Jane i hytte 5. Efter samling blev kursen sat mod det Svenske, med et første stop i Karlslunde hvor der var aftalt opsamling af yderligere 2 Team. Team Ternen i år med Jens og Finn til hytte 2, og Team Kallestrup (Skorstensfejeren fra Samsø) med junior Simon, Inge og Jan i hytte 7.

Efter at alle havde kort havde hilst på hinanden blev den "endelige" kurs sat mod Karlshamn, eller rettere som vi plejer til et stop halvvejs på Ekkerödsrasten hvor vi får vores rejemad til frokost inden turen går videre.

Efter ankomsten blev der stille og roligt pakket ud og bådene blev gjort klar..

Som sædvanligt blev der her på førstedagen holdt fællesspisning. Hytte 5 lagde plads til og spisningen bestod som det plejer af alskens fisk, sild, makrel, kibbers mv. samt de små glas, og et par dåser på bordet.
Dette gav en rigtig festlig optakt til en rigtig god uge i kammeratligt sammenværd.

Søndag morgen var det op kl. 05.00 og en times efter var alle klar i Väggahavnen.  På vej ud af havnen kalder undertegnede Team Ternen op for kontrol af VHF. Vi har om lørdagen rodet med manglende GPS koordinater i denne. Der kommer ikke noget svar fra Ternen og det viser sig at han ikke kan sende. Han får min håndholdte over, for så kan han da sende i et begrænset område. Derefter sættes kursen ud på Østersøen.  Svanen og Rasmus vil gå "langt" ud før de begynder at fiske og vi andre starter i området ved og umiddelbart syd for Ternø revet.

Da jeg har sat 3 pinde kommer der et opkald fra Ternen. "Motoren er gået i stå og vi kan ikke starte" Op med grejet og over til Ternen der hurtigt driver mod Ternø. Jens har gjort et tov klar i stævnen på Ternen og så at det bare at få det gjort fast i Jeanne d'Arc og så er det mod havnen med 5 kn. En times tid efter er Ternen efterladt i havnen og vi er igen på vej ud. Vi visker som planlagt fra Ternø og sydover, for derefter at gå mod øst.
Midt på formiddagen melder Team Svanen at gasten Peter netop har landet en PR Laks på hele 16 kg. STORT TILLYKKE HER FRA.  Senere er det skipper John selv der også lander Laks, dog på beskedne 3,6 kg.

Ved godt middag begynder der at komme en hel del vind og vi beslutter os derfor at gå mod havnen.

Efter aftensmaden og lidt socialt sammen vær bliver lyset tidligt slukket  og der falder ro over hytterne, vi er vist lidt trætte alle.

Mandag blæser og regner det, så alle bliver på land. Med alle de ekspertiser der  er til rådig forsøges der at stille en diagnose på Ternen og "man" konkluderer at det må være tændingsmodulet der er defekt. Et sådan modul er ikke til at få i Karlshamn  og der ringes derfor en adresse til Kallestrup der på tur til  Simris for om de evt. kunne prøve der. Vi er nogen stykker er er på tur til Karlskrona og her leder vi også efter et modul. Dagen ender uden modul og Ternen beslutter derfor at de vil pakke tirsdag og køre hjem. (surt)

Tirsdag er det nogenlunde vejr fra morgenstunden og meldingen lyder på vind til middag. Kallestrup bliver i land og vi andre sejler igen ud ved 5 tiden. Svanen og Rasmus går igen "langt" ud. Onkel hans og jeg der i dag er uden gast sejler igen til syd Ternø. Lige som vi ankommer begynder vinden at komme og vi beslutter lige at vente 5 min. med at sætte grej.  Vinden øger nu meget hurtigt fra sw og vi beslutter at vende rundt og gå i havn via indenskærs, 1½ time senere er vi i havn. Svanen og Rasmus er nået  10 mil længere ud og beslutter at trolle lidt øst på og derefter ind mod Ternø. Det bliver en lang tur for dem og uden fisk.

Onsdag er igen en blæsende dag så alle bliver på land. I dag er det besluttet at vi skal grille og pigerne bliver derfor sendt i byen efter tilbehør mv.  Efter lidt summen rundt om formiddagen og en lille morfar, bliver bilerne pakket kl. 14.30 og kursen sættes mod Mørum. Her startes med indtagelse af kaffe og lagkage med grønt marcipan overtræk til de heldige (John og jeg) de andre må nøjes med jordbær og nødder -:) Derefter var det tid til en tur rundt ved Laxens hus.
Kl. 16.00 blev kursen sat nord på til  Olufström og Harasjömåla ( http://portal.buyit.se/harasjomalaportal/default.aspx ) Her findes der et stort område med skov, søer og en kunstig fluestrøm. Ved fluestrømmen er der en lille bjælkehytte, borde og bænke, grill og endda en indianer wigwam hvor der også er bord, bænke og grill.

Efter at have gået en times tid ved strømmen og set på ørrederne der stod der, blev der tændt op i grillen og der blev derefter hygget med god rødvin, bøffer og salat de næste timer. Kl. ca. 21 er vi tilbage i Kollevik hvor vi efter en kop kaffe er klar til at se dyner, så vi kan være klar til torsdagen.

Torsdag er der lovet  rimeligt godt vejr fra morgenstunden, så det er igen afgang kl. 05.00. Vi går alle sø over, og 10 mil ude beslutter jeg efter at have oversejlet et par gode stimer fødefisk at sætte grejet. Samme beslutning tager Onkel Hans og de andre fortsætter længere ud. Efter grejet er sat bliver kursen sat sø med Hans liggende et stykke væk på styrbords side.  Ved 7.30 tiden ligger vi ikke så langt fra hinanden og pludselig er Tanten på Onkel Hans  der kalder op "Vi har vist noget på krogen, Jeanne d'Arc kan du ikke trække lidt væk "  En halv time senere er det Hans på radioen "jeg tror jeg får håneretten tilbage" Men nej vægten stopper på 11,9 kg, sølle 100 gr. fra fruens rekord fra Møn. Så hun har stadig det store smil på og Hans'es var selvfølgelig lige så stort. STORT TILLYKKE her fra til hans rekord.

Ved 13 tiden kommer vinden igen og da jeg sammen med Team Rasmus er stukket yderligere syd på er der næsten 20 mil ind til havnen.  Garmin piloten bliver sat på punkt 272 og indenskærs ruten og med en fart på 10-14 kn. gik det så der ind ad med vinden skråt ind bag fra.  14.30 er vi i havn  hvor de andre har trukket op.
Aftenens spisning er henlagt til fiskerestaurenten på havnen hvor alle kan få deres favoritspise, Väggaspecial, Spætte med mos eller andet.

Fredag, i dag er der lovet rigtigt godt vejr hele dagen. Igen er det ud kl. 05.00 og i dag spredes vi meget. Svanen bliver ved Ternø, Hans går syd på (der hvor han fangede laks i går) Peter Rasmus syd Ternø, Kallestrup øst på til Gåsefeten og vi selv til Tanghallan hvor grejet sættes og kursen sættes langs kurven  Sommergrundene, Gåsefeten og ned til Hasselö, hvor der fiskes syd ud over de punkter vi har der.  Midt på eftermiddagen sættes kursen mod vest og vi slutter dagen hvor sluttede.  Kl. 18.20 er vi som de sidste i havn efter godt 13 timer og 90 km trolling. Pukaviksturen 2011 var slut uden at vi havde fanget en eneste blank. Vi havde 3 korte tilbud som kunne virke som blank fisk.
 Dagen byder på en mindre Laks på 4,8 kg til Peter på Team Rasmus.

Hornfiskene var selvfølgelig kommet ti Karlshamnn men det var i minimale mængder så det var til at leve med.

Laxfestivalen som var i gang torsdag, fredag, og lørdag var der tilmeldt 42 både og der blev ca. fanget 20 stk. pr. dag og af de samme ca. 20 både hver dag. Største fisk på 18,4 kg men også mange små.

I uge 19 skulle der være fanget rigtigt mange laks og det forlyder ellers at det skulle være det bedste år i de sidste 15 år. Eksempelvis havde Team Ekstreme haft 2 dage med henholdsvis 9 og 3 fisk.

Lørdag er hjemrejsedag så op kl 07.00, spise morgenmad, pakke sammen og rengøre hytterne. Afgang 10.00 og med et stop undervejs på Ekkerödsraten for at spise frokost inden kursen bliver sat mod DK.

I DK holder vi ind i Karlslunde for at tage afsked og takker hinanden for denne gang og på gensyn i 2012. Herefter sættes kursen hjemad.

Det endelige resultat af turen blev nedenstående, samt en masse kammeratlig hygge.

Team Svanen - John - Laks 3,6 kg og 1 undemåler.

Team Svanen - Peter - Laks 16,0 kg.

Team Rasmus - Peter - Laks 4,8 kg.

Team Onkel Hans - Hans - Laks 11,9 kg.

Team Kalllestup - Simon, Inge og Jan - 0 Laks

Team Jeanne d'Arc - Jane og Jørgen - 0 Laks

En hilsen sendes til øvrige danske både der var på plads i Kollevik, Team Glumsø, Team Nakskov og Klement.

Med de bedste fiskehilsner til alle, og på gensyn i 2012

Jane og Jørgen ”Team Jeanne d’Arc”