PUKAVIK
10-17.05.08

Lørdag kl. 10.00 mødtes 4 bådteam, Svanen med John og Peter hytte 6, Alma med Jens og Thomas hytte 11, Rasmus med Peter og onkel Hans hytte 7, undertegnede Jeanne d'Arc med Jørgen og Jane hytte 5, i Boserupskoven øst for Næstved, for at tage på den årlige Laksetur til Pukavik i Sverige. Efter en kop formiddagskaffe blev kursen sat mod det Svenske.

Efter ankomsten blev der stille og roligt pakket ud og efter aftale holdes der fællesspisning i hytte 5, hvor alskens fisk, sild, makrel, kibbers mv. samt de små glas, og en del dåser var på bordet.
Dette gav en rigtig festlig optakt til en rigtig god uge i kammeratligt sammenvær.

Søndag morgen kl. 06.00 var alle klar til at sætte bådene i, i Väggahavnen og kursen blev sat mod Ternø. Efter et par timers trolling kom der melding fra Svanen at gasten havde landet en Havørred på 2,1 kg i området ved Malkvarn/Hanø.
Hen over middag kom der meldinger om at Kvisten og Bamse fra SSK havde landet Laks i området ved Tanghallan, og da vi (Jeanne d'Arc) nu var i samme område, og iøvrigt samme sted som jeg i 99 fik min første og største Pukavikslaks, var vi tændte.
Kl. 14.10 kom så hugget på gasten, fru Peterson's overfladestang. Efter nogen hektiske minutter med at bjerge det andet grej kunne fruen nu under "kyndig" vejledning fighte Laksen ind til bådsiden hvor den blev nettet. Fruen havde fanget sin første Laks på 3,70 kg.
Ved 16.00 tiden var der ikke sket yderligere, og der blev derfor returneret til havnen, og hytten hvor dagens fællesspisning bød på mørbradgryde.
Team Alma havde i dag været ved Hässelø uden gevinst.

Mandag morgen igen kl. 06.00 tog alle Team via indenskærs ruten ud til øst for Ternø. Jeg selv blev på et begrænset område ved Tanghallan, og det skulle senere vise sig at være en god beslutning. Kl. ca. 08.30 udløstes den ene stang på riggen fisket i 25 fod og der blev taget et kraftigt udløb. Da jeg i dag var alene i båden fik jeg travlt med at indtaget de øvrige 7 stænger. I forbindelse med netningen gik laksen to gange lige lodret op af nettet. Heldigvis lykkedes det til sidst og laksen kunne vejes til 6,7 kg. Igen kunne det orange flag hejses med Team Rasmus, Peter og onkel Hans som tilskuer, idet de under hele fighten havde ligget tæt på. Omkring middagstid kom vinden og alle besluttede at tage i havn.

Tirsdag, samme tur men ikke rigtig gang i den og i dag kommer vinden lidt tidligere, så fiskeriet afsluttes lidt tidligere. Der råhygges om eftermiddagen og spises Väggäspecial på fiskerestauranten på havnen om aftenen.

Onsdag, samme tid, men i dag tager jeg til Ternø revet og fisker her fra ned mod Tanghallan. Svanen og Rasmus sætter i dag kursen mod Hanø, og Alma der som sædvanlig er taget ud ved 3 tiden ligger ude øst på, hvor de omkring Sommergrundene ret tidligt på morgenen mistede en pæn Laks.

I dag er gasten med på Jeanne d'Arc og igen ved ca. 08.30 tiden er vi på pladsen ved Tanghallan, og igen er det stangen på riggen i 25 fod der udløstes og der trækkes line af i et hvin. Op af stolen og hektisk aktivitet fra min side, hvor i mod fruen stille og roligt siger "hvad kan jeg hjælpe med" og så fik jeg ellers besked på ikke at "piske en stemning op" (en ordvending der der var opstået i en anden henseende og som blev brugt i kammeratligt lune, når vi skulle drille hinanden i de forskellige Team)
Efter at de 6 stænger var hjemtaget tog jeg stangen med fisken og fruen tog den sidste som var yderste i bagbords side med en sideplaner. Laksen havde valgt at den absolut skulle gå ud til denne sideplaner og det var derfor denne blev indtaget samtidig med at jeg fightede Laksen. Målet var at vi måske blev nødt til at klippe linen til sideplaneren, men med fruens hjælp lykkedes det at holde den fri, og hun kunne fighte "den der røde tingest" ind som sagde. Laksen fulgte nu pænt med ind til bådsiden og efter at have fået overdraget nettet af fruen kunne jeg nette den i første forsøg. Efterfølgende blev den på digitalvægten vejet til 10,01 kg, hvilket blev fejret med et hvin af fruen, og igen skulle lakseflaget til tops.

Efterfølgende blev området fisket igennem på kryds og tværs uden yderligere gevinst, og ved godt middagstid blev kursen igen sat mod havnen.
Aftenhyggen er henlagt hos Team Alma der har bagt en kage og har kaffe på "dåse"

Torsdag ligner de foregående dage hvad angår vejret, men ingen Laks i dag. Aftenen er henlagt til gril af store røde bøffer, rødvin og hygge, og selvfølgelig lidt drillerier om hvor laksen er og hvordan den fanges.

Fredag samme mønster, ud over at Team Alma er taget til Hässelø. Jeg er i dag alene og tager igen turen over Ternø revet og øst på, og Svanen og Rasmus prøver igen Hanø. På et tidspunkt kommer der en melding fra Team Alma, formidlet via Finn på +60, om at de har fanget en Laks på 8,40 kg.

Jeg gennepløjer området ved Tanghallan og på et tidspunkt sættes kursen mod Ternø og der afsluttes midt på eftermiddagen ved Gomorgenbøjen. uden at have en eneste kontakt.

Svanen og Rasmus har været i området ved Hanø og endda været i land på øen for at spise frokost. De har heller ikke har det store held og afslutter og 2008 ved Gomorgenbøjen en times tid efter mig.
Aftensmaden/fællesspisningen bestod i dag af "tøm køleskabet"

Lørdag er hjemrejsedag så op kl 07.00, spise morgenmad, pakke sammen og rengøre hytterne. Afgang 09.00 og med et par stop undervejs, blandt andet til køb af krudt og kugler, og en frokost ankommer vi til Næstved kl. 14.00

Vi 4 Team fra Næstved kunne takke hinanden for en god uge 2008, i afslappet kammeratligt sammenvær, og vil i øvrigt gerne alle sige, SSK medlemmerne der også var til stede i Pukavik tak for deres venlighed både på vandet og på land. TAK og på gensyn i 2009

PS. I år var Team Ternen ikke med pga  et par sølvbryllupper, men de havde været på plads i uge 19 uden at fange noget. De havde haft en fryser med, som vi overtog da vi kom over. Ud over at vi skulle bruge den til "vores" laks, var der de færdigretter som fru Skovbo havde tilberedt til os i den. Dette var bare perfekt, så TAK for mad, fru Skovbo

Det forlyder i øvrigt at gasterne i 2009 vil danne deres egen forening, for at få mere indflydelse. Vi skippere mener at dette kun vil "piske en stemning op" (griner)

Jørgen og Jane ”Team Jeanne d’Arc”