Team Jeanne d'Arc

24.08.2013

I mandags jeg var på bæltet kom der en hylende lyd fra min motor. Da der heldig vis ikke kom nogen alarm fra motoren og kølestrålen var fin, var jeg dog ikke så nervøs da jeg næsten var sikker på at det var manglende fedt ved pak dåsen oppe i motorbenet.

Da jeg samme dag så et indlæg på SSK vedrørende samme problem, blev jeg i tvivl om hvordan det lige er med gearet ved afmontering af motorbenet. Men på SSK kan man altid for et seriøst svar, og fra Allan var det at gearet bare skal stå i frigear. Dette er i hvert fald gældende for min Suzuki 150 hk, og om det er anderledes  på andre motorer, skal være usagt.

Men ellers bekræftede min gode fiskekammerat/mekaniker/dækmand mv. John, at det var korrekt, og lørdag eftermiddag kom han lige forbi og hjalp med operationen.  Et par dage senere var jeg på vandet igen og der var ingen mislyde fra motoren. Så jeg tror nu nok at jeg vil gøre det til en vane ved hvert service i februar at smøre nedenstående:)

 
Nedenstående  ligger en lille beskrivelse med billeder.
Fedtet der bruges er en blå marinefedt.


Her ses gearskiftet som man skal være lidt forsigtig med ved af- og påmontering.


Her langs hver side er der 3 bolte (John viser de 2) som afmonteres for at få benet af.
Tag de 2  i hver ende først og den i midten til sidst når en' hjælper med at holde motorbenet (det er rimeligt tungt)


Den lille finne/zinkanode afmonteres (husk at notere i hvilket hul den sidder) under denne sidder der
en større bolt der går op i motorbenet. Den skrues ud inden de sidste 2  midterste oppe langs siden aftages.
Motorbenet lirkes nu forsigtigt fri og nedad.


Her ses øverst på billedet  kraftoverføringen fra motor til propel, det er denne der skal smøres godt
helt ned over det blanke stk., dvs. de øverste ca. 10 cm.
Nederst ses (den tynde stang) gearskiftet som også smøres godt i toppen.


Efter en god gang rengøring har akslerne lige fået en gang Prolan, og der efter indfedtes godt med marinefedt
i enderne der går op imotoren.

Der efter er det kun at samle motoren i omvendt rækkefølge.
Vi afmonterede dog gearskifte stangen fra motorbenet og satte den op i motoren først, det er det letteste:)
Efterfølgende lirkes motorbenet forsigtigt op på plads, (der findes et par styreknaster mellem ben og og motor)
De 2 midterste bolte langs siderne monteres først og derefter de øvrige.
Husk at krydsspænde så du får et jævnt tryk ved fastspændingen, og overspænd ikke.